Láká vás nahlédnout do tajů psychologie? Udělat si základní přehled v těch nejznámějších konceptech, psycholozích a psycholožkách a snad i porozumět trochu víc sám sobě a druhým lidem? Pokud ano, srdečně vás zveme na Večerní akademii psychologie, kde se budeme postupně věnovat základním psychologickým disciplínám a vybraným tématům s důrazem na přesah do praxe.
„Jádro našich životů se dá rozdělit na dva druhy akcí. Ty, které uděláme, a ty, které nikoliv.” – Philip Zimbardo
Čeká nás 12 online setkání, každé v délce 2,5 hodiny. Část bude věnována teorii a část možnosti si něco prakticky vyzkoušet nebo bližšímu prozkoumání praktické aplikace probíraných konceptů. Postupně se budeme věnovat těmto tématům:
Mgr. Jakub Pisklák |
Být či nebýt? |
Filozofie |
Mgr. Jakub Pisklák |
Jak se zrodila psychologie? |
Dějiny psychologie |
Mgr. Jakub Pisklák |
A za tím si stojím. Kdo ví, ten ví |
Sociální psychologie |
Mgr. Jakub Pisklák |
Jak funguje duševní nemoc |
Klinická psychologie a psychopatologie |
Mgr. et Mgr. Daniel Cabák |
Do hlubin dětské mysli |
Vývojová psychologie |
Mgr. Jakub Pisklák |
Výchova včera dnes a zítra |
Výchova v teorii a praxi |
Mgr. et Mgr. Daniel Cabák |
Stres pod lupou |
Obecná psychologie |
Mgr. Ivo Černík |
Psychologie profesního úspěchu |
Pracovní psychologie |
Mgr. Ivo Černík |
Psychologie reklamy a já |
Psychologie reklamy |
Mgr. Martin Zupko |
Vědomí a jeho proměny |
Obecná psychologie |
Mgr. Martin Zupko |
Digitální revoluce v psychologii |
Kognitivní psychologie |
Závěrečné setkání |
Z každého setkání vám bude k dispozici záznam a ke každému tématu obdržíte handout (mini skripta), ať se můžete k tématu vrátit. Po posledním setkání obdržíte potvrzení o absolvování.
Jednotlivými setkáními vás budou provázet naši lektoři, kteří se již dlouhou dobu věnují vzdělávání, ale zároveň se každý z nich věnuje určitému psychologickému odvětví.
Večerní akademie je stavěna jako zájmové odpočinkové setkávání. Z jednotlivých témat jsou vybrány ty nejpodstatnější koncepty (zdaleka ne všechny) a je zaměřena na přesah těchto konceptů do našeho denního života.
Z těchto důvodů Večerní akademie nenahrazuje a neslouží jako přípravný kurz na přijímací řízení ke studiu psychologie a neslouží jako náhrada pro plnohodnotné vysokoškolské studium nebo rekvalifikační kurz.
Zajímá vás obsah jednotlivých lekcí? Čtěte níže!
První lekce věnovaná úvodu do filozofie vás seznámí s teorií forem a teorie poznání účastníky seznámí se základy těchto klíčových filozofických konceptů. Na úvod se zaměří na samotnou filozofii a její základní otázky, například „Co je skutečné?“ a „Jak můžeme poznat svět kolem nás?“. Následně představí Platónovu teorii forem, která tvrdí, že vše, co vnímáme smysly, je pouze nedokonalým odrazem dokonalých a neměnných idejí existujících mimo náš fyzický svět. Příkladem může být konkrétní kruh, který je pouze přiblížením ideálního kruhu.
Lekce se také dotkne teorie poznání, která zkoumá procesy, jimiž dosahujeme vědění. Bude představen kontrast mezi empirismem, který staví na smyslové zkušenosti, a racionalismem, jenž zdůrazňuje roli rozumu a vrozených idejí. Důraz bude kladen na propojení těchto teorií a na otázku, jak naše představy o realitě ovlivňují naše pochopení pravdy a poznání. Lekce bude uzavřena diskuzí, která umožní účastníkům aplikovat získané znalosti na běžné otázky a problémy.
Co si účastník odnese:
Druhá lekce se zaměřuje na vývoj psychologie jako vědního oboru, přičemž klíčový důraz je kladen na dvě dominantní školy myšlení – psychodynamickou psychologii a behaviorismus. V úvodu se účastníci seznámí s historickými kořeny psychologie, od jejího oddělení od filozofie až po její ustavení jako samostatné vědní disciplíny v 19. století.
Následně bude představena psychodynamická psychologie, jejímž zakladatelem je Sigmund Freud. Účastníci se dozvědí o základních principech této školy, jako je význam nevědomí, role pudů a konfliktů v lidském chování a vývojové fáze osobnosti. Budou zmíněni i další významní představitelé, například Carl Jung a jeho koncept kolektivního nevědomí.
Poté se lekce přesune k behaviorismu, který se objevil jako reakce na introspektivní přístupy psychodynamiky. Účastníci poznají principy tohoto směru, který klade důraz na objektivní studium pozorovatelného chování a na vliv prostředí na člověka. Budou představeny práce Johna Watsona, Burrhuse Skinnera a koncepty, jako je podmiňování a posilování.
Lekce bude zakončena stručným přehledem dalších významných psychologických směrů, jako jsou humanistická psychologie, gestalt psychologie či transpersonální psychologie. Diskuze a reflexe pak umožní účastníkům propojit historické koncepty s aktuálními přístupy v psychologii.
Co si účastník odnese:
Lekce se zaměří na klíčové koncepty sociální psychologie. Účastníci se seznámí s postoji, jejich strukturou a změnou, včetně teorie kognitivní disonance. Dále bude vysvětlena sociální kognice, zaměřená na stereotypy, předsudky a jejich vliv na chování.
Lekce se také věnuje poslušnosti a experimentům, jako jsou Milgramovy studie o vlivu autority a Zimbardův Stanfordský vězeňský experiment, které ilustrují sílu situace a role. Závěrem bude prostor pro diskuzi o aplikaci poznatků na současné problémy a etických otázkách psychologického výzkumu.Co si účastník odnese:
Lekce nabídne účastníkům přehled klíčových témat v oblasti duševního zdraví. Nejprve se zaměří na základní psychopatologii, kde budou vysvětleny pojmy, jako jsou symptomy, syndromy a poruchy. Diskutovány budou příčiny duševních onemocnění, včetně biologických, psychologických a sociálních faktorů, a jejich typický průběh.
Dále se účastníci seznámí se základy psychologie odolnosti, tedy s faktory, které přispívají k duševnímu zdraví a zvládání zátěže. Lekce nabídne přehled konkrétních strategií posilujících psychickou odolnost a ochranné faktory proti rozvoji psychopatologií.
Lekce se také věnuje běžným mýtům a faktům o duševních poruchách, například stigmatizaci, předsudkům a šíření dezinformací. Účastníci se dozvědí, jak tyto mýty ovlivňují přístup k léčbě a chování společnosti k lidem s psychickými problémy.
Závěr lekce se zaměří na téma „Kdo je kdo?“, kde bude vysvětlen rozdíl mezi psychiatrem, psychologem, klinickým psychologem a dalšími odborníky, kteří se podílejí na péči o duševní zdraví. Diskutována bude také jejich role v diagnostice, léčbě a prevenci duševních onemocnění. Lekce bude zakončena diskuzí, která umožní účastníkům sdílet své otázky a zkušenosti.
Co si účastník odnese:
Jak mohou vývojové teorie pomoci pochopit každodenní výzvy dětí a dospívajících? V této lekci se zaměříme na klíčové fáze dětského vývoje a jejich praktické dopady na chování, emoce a potřeby dětí i dospívajících.
Společně nahlédneme do světa jejich psychiky, odhalíme, co stojí za jejich reakcemi, a zaměříme se na to, jak jim porozumět a podpořit je v důležitých momentech života. Lekce propojuje teoretické základy s praktickými příklady a je určena pro rodiče, pedagogy i všechny, kdo chtějí lépe porozumět mladé generaci.
Tato lekce je zaměřena na představení základních konceptů výchovy a osvojení praktických postupů, které mohou účastníci využít při práci s dětmi. Nejprve se zaměříme na klíčové principy efektivní výchovy, jako jsou konzistence, laskavost a respekt. Účastníci se dozvědí, proč je důležité nastavovat jasné hranice a očekávání, a jakým způsobem komunikovat s dětmi tak, aby se cítily pochopeny a podporovány. Dále se budeme zabývat zvládáním problémového chování. Účastníci se naučí identifikovat příčiny nežádoucího chování (například únava, frustrace nebo potřeba pozornosti) a získají konkrétní strategie, jak na takové situace reagovat – například metodami pozitivního posilování a poskytováním alternativ.
V další části se zaměříme na rozvoj samostatnosti, budování zdravých návyků a podporu duševního zdraví. Budeme diskutovat, jak vytvářet prostředí, které dětem umožní převzít odpovědnost za své chování, například prostřednictvím pravidelných rutin a úkolů přizpůsobených jejich věku. Účastníci získají inspiraci, jak děti vést k samostatnému rozhodování a řešení problémů, a jak rozvíjet jejich schopnost zvládat stres a emoce. Součástí lekce budou i praktické ukázky a modelové situace, aby si účastníci mohli nové poznatky konkrétně představit. Na závěr lekce bude prostor pro sdílení zkušeností, dotazy a reflexi.
Co si účastník odnese:
Co se děje ve vašem těle a mozku, když zažíváte stres? Jak trauma ovlivňuje naše chování a proč někdy vedeme sami sebe až k syndromu vyhoření? Tato lekce vám přiblíží, jak funguje stres z pohledu neurofyziologie, jak vzniká trauma a jaké mechanismy vedou k vyhoření.
Dozvíte se, jak rozpoznat varovné signály, co dělat, abyste předešli dlouhodobým následkům, a jak pracovat s již vzniklým stresem. Lekce propojuje odborné poznatky s praktickými doporučeními a je určena pro všechny, kdo chtějí lépe porozumět svým reakcím a posílit svou odolnost vůči stresu.
Už jste se někdy zastavili nad chováním svých kolegů nebo nadřízených a řekli jste si "Jak je tohle vůbec možné?”. Co stojí za profesním úspěchem na pracovišti a jak lépe zvládat jeho každodenní výzvy?
V této lekci společně prozkoumáme, jaké psychologické principy nejvíce ovlivňují pracovní prostředí, vztahy a výkon. Naučíte se praktické strategie, jak zlepšit komunikaci, zvládnout stres a budovat motivaci vydržet i ty nejtěžší pracovní období. Lekce propojuje zásadní teorii se zábavnými a praktickými cvičeními. Na jejím konci budete mít mnohem hlubší pochopení, proč se lidé okolo Vás chovají tak, jak se chovají, a jak Vám toto porozumění může pomoci na Vaší profesní i mezilidské cestě.
Jak nás reklama nevědommě ovlivňuje a co si z ní můžeme odnést pro sebe? Proč máme k některým značkám tak pozitivní vztah a k jiným ne? A proč se tak často setkáváme s produkty u kterých si říkáme “To prostě musím mít!”?
V této lekci společně odhalíme psychologické principy, které reklamy využívají k ovlivnění našich rozhodnutí. Společně pochopíme, co nás přitahuje k určitým produktům, a ukážeme si, jak si udržet nadhled nad přesvědčovacími i manipulačními technikami. Lekce propojuje hlavní teoretické základy psychologie marketingu s interaktivními praktickými ukázkami. Jejím cílem je odhalit skrytý vliv reklamy, který na nás každodenně cílí a pomoci Vám být pánem vlastního vědomého rozhodování v našem spletitém digitálním světě.
Lekce představuje téma vědomí a jeho proměn z pohledu současné psychologie a neurověd. V úvodní části se věnujeme teoretickým základům vědomí, jeho různým pojetím a neurobiologickým mechanismům. Účastníci se seznámí s tím, jak různé faktory mění naše vnímání a prožívání.
Druhá část se zaměřuje na změněné stavy vědomí - od přirozených metod jako je meditace či holotropní dýchání až po terapeutické využití psychoaktivních látek. Prostor bude věnován současnému výzkumu psychedeliky asistované psychoterapie, včetně principů harm-reduction a etických aspektů. Lekce propojuje teoretické poznatky s praktickými příklady a současným stavem výzkumu.
Co si účastník odnese:
Lekce sleduje vývoj umělé inteligence a její vztah k psychologii a lidské mysli. Začneme historickým vývojem AI a jejím současným postavením ve společnosti, s důrazem na paralely s vývojem psychologie jako vědy. Účastníci získají přehled o tom, jak se měnilo vnímání AI od počátečních představ až po současné možnosti.
V praktické části se zaměříme na konkrétní využití AI v psychologii a psychoterapii - od diagnostických nástrojů po asistované systémy. Představíme současné aplikace AI v oblasti duševního zdraví a podíváme se na etické otázky spojené s jejich využitím. Závěr bude věnován limitům AI v psychologii a diskuzi o budoucím vývoji této oblasti.
Co si účastník odnese:
Forma | Název kurzu | Lektoři / Hosté | Začátek | Obsazení | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Online | Večerní Akademie psychologie 2025 |
|
22.01 | 7/20 | Detail kurzu |